12 mei 2013

Moet je alles kunnen?

Iedereen schept wel eens op over wat hij of zij zó goed kan. De andere vindt dan ongetwijfeld wel iets anders waar hij/zij goed in is. Maar is het belangrijk dat je alles kan? Eens benieuwd wat de kinderen ervan denken!

Eerste en tweede graad
Verhaal: 'Spin en mug' uit Allemaal praatjes! van Geert De Kockere
  (Bron: De KOCKERE, G. (1999). Allemaal praatjes! Wielsbeke: De Eenhoorn.)
'Ik heb acht poten', zei Spin tegen Mug. 'Jij maar zes...' Spin keek vanop haar acht poten neer op mug. 'Ja, dat is waar', zei Mug. 'Maar ik kan vliegen en jij niet.' Ze keek een beetje spottend naar Spin. 'Ja, dat is waar', zei Spin. 'Maar ik kan een web spinnen en jij niet.' 'Ja, dat is waar', zei Mug weer. 'Maar ik kan zoemen en jij niet. 
Het bleef een poosje stil. Stil tussen Spin en Mug. Maar het was een vreemde stilte. Alsof die stilte elk ogenblik kon ontploffen. 'Ik zou een web kunnen spinnen en je vangen!' zei Spin toen opeens. 'Ja, dat is waar', antwoordde Mug. 'Maar ik zou je kunnen steken en al je bloed opzuigen', zei ze nijdig.'Ik zou je kunnen opeten', beet Spin terug. 'Ik zou je kunnen doodzoemen!' gilde Mug.
Weer bleef het een hele poos stil. Spin en Mug zaten naast elkaar en keken recht voor zich uit. Het was windstil en de bloemen roken naar de zomer.
Plotseling draaide Spin haar kop naar Mug toe en zei: 'Samen kunnen wij veel, hé Mug?' 'Ja', zei Mug. En ze keek naar Spin. 'Samen kunnen we heel veel...'

Een ander leuk verhaal: 'Kikker is kikker' van Max Velthuijs.

Filosofische vragen
  • Hoe weet je dat je iets kunt?
  • Wanneer kan je alles?
  • Zou er ook iemand kunnen bestaan die niets kan?
  • Wat zou er moeilijker zijn: niets kunnen of alles kunnen?
  • Als je alles kunt, hoef je dan niets meer te leren?
  • Is het mogelijk om alles te kunnen?
  • Is het mogelijk iets te kunnen zonder dat je het geleerd hebt?
  • Zouden er dingen bestaan die je nooit zou willen kunnen?
  • Als je weet dat je iets kunt, moet je het daarom ook doen?
  • Hoe zou de wereld eruitzien als iedereen alles kon?
Verwerkingsopdracht
Noem drie dingen van iemand anders in de klas waarvan je vindt dat hij/zij dat echt goed kan.
Ga in groepjes van 3 zitten en zoek iets dat jullie allemaal goed kunnen.

Veel praatplezier met dit thema!

Groetjes,
juf Nathalie
   (Bron: ATHONE, R., JANSSENS, E., VERVOORT, S., KNOPS, J. (2009) Peinzen: 49 filosofische vragen voor kinderen. Leuven: Acco.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten