8 mei 2013

Verliefd

Verliefd zijn, wie kent dat gevoel niet? Van kinderen krijg je bij dit onderwerp de meest spontane, soms grappige reacties. Een echte aanrader!

Kleuters tot 6e leerjaar
Verhaal: 'Sprinkhaan en Lieveheersbeestje' uit Allemaal praatjes! van Geert De Kockere
  (Bron: De KOCKERE, G. (1999). Allemaal praatjes! Wielsbeke: De Eenhoorn.)
'Ik ben verliefd', zei Sprinkhaan. En hij sprong in één keer wel vijf meter hoog. Van puur geluk. 'O ja?' vroeg Lieveheersbeestje. 'Ja!' zei Sprinkhaan toen hij weer beneden was. 'Op wie dan, als ik vragen mag?' vroeg Lieveheersbeestje. 'O...' zei Lieveheersbeestje. Zijn schild glom in de zon. 'Maar dat doet er niet zo', zei Sprinkhaan vlug. 'Ik ben verliefd en dat is wat telt.' En weer sprong hij enkele meters hoog de lucht in en eindigde met een dubbele salto. Zó gelukkig was hij. 'Als je dat niet belangrijk vindt...' zei Lieveheersbeestje. 'Nee', zei Sprinkhaan, 'dat vind ik niet belangrijk. Het is het gevoel dat telt. Ik ben verliefd. Dat voel ik.' En hij streek sierlijk met z'n voorpoten langs z'n voelsprieten.
'Ja', zei Lieveheersbeestje, 'maar als je niet weet op wie, hoe moet dat dan met dat gevoel?' 'Hoezo?' vroeg Sprinkhaan verbaasd. 'Welja', zei Lieveheersbeestje, 'waar moet je dan heen met dat gevoel?' Daar moest Sprinkhaan over nadenken. Hij wou eigenlijk nergens heen met dat gevoel. Hij wou het houden waar het was. Diep vanbinnen. Want het was een heerlijk gevoel. Weer sprong sprinkhaan omhoog. Maar het was toch iets minder hoog dan de eerste keer.
'En nog iets', merkte Lieveheersbeestje op, 'je moet toch iemand hebben om het mee te delen?' Weer moest Sprinkhaan nadenken. Delen? Hij wou het eigenlijk met niemand delen. Hij wou het voor zich alleen. Maar omdat hij zo gelukkig was, zei hij: 'Als je wilt, deel ik het wel met jou!' Want Sprinkhaan dacht dat een beetje delen geen kwaad zou kunnen. 'Met mij?' schrok Lieveheersbeestje. 'Ja, graag!' zei Sprinkhaan. 'Maar ik ben helemaal niet verliefd!' 'Ja, juist daarom!' antwoordde Sprinkhaan. 'Daarom wil ik het wel met jou delen. Dan ben je ook een beetje verliefd...' 'Maar ik wil niet verliefd zijn!' zei Lieveheersbeestje. 'O...' zei Sprinkhaan. 'Vind je me dan niet goed genoeg?' 'Nee', zei Lieveheersbeestje, 'dat is het niet.' 'Niet mooi genoeg misschien?' 'Nee', zei Lieveheersbeestje. 'Niet groot genoeg dan?' drong Sprinkhaan aan. 'Nee...' zei Lieveheersbeestje weer. 'Dat is het ook niet.' Hij haalde zijn vleugels van onder zijn schild vandaan, spreidde ze uit en vloog weg.
Sprinkhaan bleef beduusd achter. 'Nou...' zei hij stilletjes. 'ook goed...' En hij probeerde nog eens heel hoog te springen. Maar hij kwam niet hoger dan een paardenbloem.

Andere verhalen die bij dit thema passen:
- 'Het land van de grote woordfabriek' van Agnès de Lestrade
- 'Ik val op jou!' van Rébecca Dautremer
- 'Kikker is verliefd' van Max Velthuijs

Filosofische vragen
  • Wanneer ben je verliefd?
  • Waarom worden mensen verliefd?
  • Wat voel je als je verliefd wordt?
  • Kun je zelf beslissen wanneer je verliefd wordt?
  • Kun je zelf beslissen op wie je verliefd wordt?
  • Kun je verliefd zijn tegenhouden?
  • Kun je op iemand verliefd worden van wie je zeker weet dat die niet op jou verliefd is?
  • Als je verliefd wordt op een vriend(in), is dat dan nog altijd een vriend(in)?
  • Is verliefd zijn altijd leuk?
  • Kunnen dieren verliefd worden?
Verwerkingsopdracht
Schrijf een brief naar iemand op wie je verliefd bent.
Wat zou je schrijven als je een brief schreef naar iemand op wie je verliefd bent?

Veel plezier met dit leuke thema!

Groetjes,
juf Nathalie
   (Bron: ATHONE, R., JANSSENS, E., VERVOORT, S., KNOPS, J. (2009) Peinzen: 49 filosofische vragen voor kinderen. Leuven: Acco.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten